2011. szeptember 3., szombat

Bakonyi betyárleves

Itt a hétvége, gondoltam ajánlok egy jó levest. Pikáns finom íze van, Nagy B. imádja, meg a kicsi is de ő mit nem? Gomba, tejföl, kapor mellé fincsi húsgombócok, nyami. Apukámtól tanultam a levest, ő szakács és sok s sok finomságot tud főzni, olykor előrukkol valami újdonsággal és így tudok én ilyen leveskéket főzni.
Ma volt, a nagyom második ovi napja, kérdeztem : Apuci milyen volt az ebéd? Leveske? Megetted? -Azt én nem az anya tuti mérgező volt, szerintem az óvó néni tett bele valami mérget. -Hát egész biztos nem, mert nem ő főzte. És a második mi volt? Rizs vagy valami tészta? - Nem krumpli. - És mi volt hozzá husika. - Nem máj. - Ettől lelkes lettem hátha megette. - És megetted? - Nem fúj az undorító, csak a krumplit ettem, meg volt savanyúság is de az is mérgező volt. Mit eszünk otthon? -

Magyarul szuper volt az első óvodai ebédje a gyereknek. Hazajött és evett, Marha gulyás volt itthon, erre mit mond? Finom, csak anya legközelebb a marhahúsból pörköltet főzzél, mert attól erős leszek mint a bika és az finomabb!!! Ja és ne felejtsed el majd hozzá, azt a finom savanyúságot sem!!
Van szöveg az biztos! De a gyerek, nagyon ritkán eszik húst, de ha azt mondom marhahús akkor habzsol, mert gonosz szülő vagyok, és bemeséltem neki ha megeszi, olyan erős lesz mint a bika. Így legyőzheti a gonosz kóbor macskákat és a rossz kutyákat. Mit tesz egy mese?

Szóval a levesünk. Igazából elsőre, egy jó gombaleves felturbózva egy kicsit. Arányokat nem írok, ki, hogy szereti, répásabban, gombásabban, és például sok répával, viszont a zöldséggel épp csak megijesztem.

Bakonyi betyárleves:

A gombóchoz: 

darált hús (disznó, pulyka amit akartok)
só, bors
Apróra vágott friss petrezselyem
1-2 zsemle - ez nem kötelező, csak szaporítjuk a mennyiséget vele

A hozzávalókat összegyúrom és félreteszem. (Ha zsemlét is teszünk hozzá, akkor előtte áztassuk be vízbe, úgy, hogy ellepje őket, majd nyomkodjuk ki és úgy adjuk a fűszerezett húshoz, majd jól dolgozzuk össze)

A leves:

gomba (nem túl apróra szeletelve, lehessen érezni a levesben  hogy van.)
sárgarépa - kockára vágva
zöldség - kockára vágva
kis fej hagyma
pici olaj
só, bors, ételízesítő
tejföl, és liszt a habaráshoz
esetleg dúsítás miatt, kolbászkarika
kapor vagy tárkony
citromlé vagy ecet

A fazékba, olajat öntünk ezen megdinszteljük a répát és a zöldséget. Majd hozzáadjuk a gombát és azzal dinszteljük tovább. Egy kis fej hagymát félben vagy egészben beleteszünk, nem kell megfőnie csak az ízére van szükségünk, de persze aki szereti addig főzze amíg az is jó nem lesz. Felöntjük vízzel. Ízesítjük só, bors, ételízesítő. Főzzük a levest, míg minden puha nem lesz. Forrjon! Ekkor szépen bele gombócoljuk a húsgombócokat. Kb 10 perc és megfőnek. Ekkor jön az ízesítés. Eldöntjük mit szeretnénk, ugyanis két választási lehetőség van. Tárkony vagy kapor? Mindkettővel egy finom levest kapunk. Én a kaprot választottam. A Tárkonyt meghagytam ragulevesnek. (na az még egy finom dolog, hamarosan leírom azt is) Egy kisebb csokor friss kaprot felaprítok és beleszórom a levesbe. Majd egy kicsit pikánssá teszem némi ecettel vagy citromlével. (Fontos hogy ekkor tegyük bele mert ha előbb habarjuk, akkor a tejföl összeugrik, ha beleöntjük a citromlevet, vagy ecetet). Ha beízesítettük, akkor készítünk egy habarást: 1-2 evőkanál lisztet elkeverünk, egy jó adag tejföllel és némi vízzel -szép simának és csomómentesnek kell lennie. Kevergetjük a levest és belecsorgatjuk. Ne sokat, mert nem főzeléket akarunk, csak kicsit sűrűbb levest.
Hogy tartalmasabb legyen, tehetünk bele kolbászkarikákat. (De ez nekem a hogyan-etessünk-meg-a-semmiből-egy-30-fős-ukrán-csoportot effektus(szakács vicc) és inkább kihagytam) Én nem tettem inkább zöldségesebbre csináltam.

Leves tipp: Ha felöntöttük a levest és átforraltuk, a zöldségek elég puhák, teszünk bele egy kevés tésztát, majd tejfölösen behabarjuk, isteni gombalevest kapunk. Lehet rá szórni némi durvára vágott petrezselymet. Mi azt is nagyon szeretjük.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése